zondag 31 oktober 2010

Nieuwsbericht


Burger ziet RFID-chip wel zitten

DEN HAAG, 27 september 2007 - Bijna tweederde van de Nederlanders weet niet wat een RFID-chip is. Meer dan de helft van de respondenten denkt dat deze technologie, die het mogelijk maakt producten, mensen en dieren draadloos en uniek te identificeren, het leven gemakkelijker gaat maken.


Dit blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek [pdf bestand] van de Consumentenbond, het Rathenau Instituut en ECP.NL naar de bekendheid en acceptatie van RFID in Nederland. Ondanks dat mensen de term RFID (Radio Frequency Identification) niet kennen, heerst een algemeen gevoel dat de ontwikkeling niet te stoppen is.
In het dagelijks leven wordt al volop gebruik gemaakt van een van de toepassingen voorzien van een RFID-chip. Denk aan het nieuwe paspoort, de OV chipcard en in toenemende mate de werknemerspas. De RFID-chip is de elektronische opvolger van de streepjescode. De chip kan worden gelezen en geschreven met een remote transceiver die met een antenne radiogolven zendt en ontvangt.
Meer dan de helft van de respondenten denkt dat deze technologie, die het mogelijk maakt producten, mensen en dieren draadloos en uniek te identificeren, het leven gemakkelijker gaat maken zoals bij het afrekenen in de supermarkt en in het openbaar vervoer. Ook verwacht men dat het kan helpen bij het bestrijden van de criminaliteit.
Een meerderheid vindt dat opsporingsinstanties pasfoto's/gelaatscans (56 procent) op de chip in het paspoort mogen raadplegen. Daarnaast ziet 80 procent van de consumenten de chip als een kans om af te komen van verschillende pasjes en kaarten die ze nu bij zich dragen. Beveiliging tegen misbruik staat daarbij voorop.
Naast de voordelen zien de respondenten ook nadelen. Men vreest dat fouten in het systeem moeilijk recht te zetten zijn. Daarnaast vertrouwt 37 procent er niet op dat de gegevens alleen gebruikt worden voor het doel waartoe ze worden verzameld. Met name het zorgvuldig en terughoudend omgaan met verzamelde persoonlijke gegevens door het bedrijfsleven wordt zeer klein geacht (50 procent).
In de toekomst zullen we steeds meer te maken krijgen met RFID toepassingen in de samenleving. Wil de technologie worden geaccepteerd, dan moet de burger weten waar hij mee te maken heeft en kunnen bedrijfsleven en overheid rekening houden met de behoefte en wensen van de gebruikers. De Consumentenbond heeft vrijdag een brief naar het RFID-platform Nederland gestuurd waarin wordt opgeroepen om RFID-chips bij de aankoop van producten standaard op 'uit' te zetten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten